STATUT
STATUT OCHOTNICZEJ STRAŻY POŻARNEJ W GOŹDZIE
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA w GOŹDZIE zwana dalej OSP.
§ 2
Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej a także niniejszego statutu.
§ 3
Siedzibą OSP jest GÓZD
§ 4
Terenem działania OSP jest miejscowość (zakład pracy) będąca jej siedzibą oraz miejscowości położone w rejonie pomocy wzajemnej.
§ 5
Ochotnicza Straż Pożarna posiada osobowość prawną.
§ 6
Ochotnicza Straż Pożarna jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 7
Ochotnicza Straż Pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła, mundurów, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej wg wzorów określonych w odrębnych przepisach.
§ 8
Działalność Ochotniczej Straży Pożarnej opiera się na pracy społecznej jej członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.
ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY DZIAŁANIA
§ 9
Celem Ochotniczej Straży Pożarnej jest:
1. prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i organizacjami społecznymi
2. branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń
3. informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi
4. rozwijanie wśród członków OSP kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturowo-oświatowej i rozrywkowej
5. uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich
6. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
§ 10
Zadania i cele wymienione w § 9 Ochotnicza Straż Pożarna realizuje przez:
1. organizowanie zespołów do prowadzenia kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości, własnej i pomocy wzajemnej
2. organizowanie spośród swoich członków pododdziałów pożarniczych
3. przedstawienie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej
4. prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkoleń funkcyjnych
5. organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych
6. organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej
7. organizowanie zawodów sportowych i imprez propagujących kulturę fizyczną
8. prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 11
Członkami OSP mogą być osoby fizyczne mające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych, małoletni za zgodą przedstawicieli ustawowych i osoby prawne z wyjątkiem osób wymienionych w art. 44 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. Nr 20. poz. 104 wraz z późniejszymi zmianami).
§ 12
Przyjęcie w poczet członków następuje na podstawie uchwały zarządu OSP po złożeniu przez osobę zainteresowaną pisemnej deklaracji.
§ 13
Członkowie OSP dzielą się na:
1. członków czynnych
2. członków młodzieżowych drużyn pożarniczych
3. wspierających
4. honorowych
§ 14
Członkiem czynnym może być osoba, która aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i złożyła przyrzeczenie następującej treści: "W pełni świadom obowiązków strażaka-ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem Ochotniczej Straży Pożarnej, dbałym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia".
§ 15
1. Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która ukończyła 12 lat, uzyskała zgodę opiekunów ustawowych i złożyła przyrzeczenie.
2. Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych w wieku 16-18 lat mogą być wybierania do władz OSP.
3. Młodzieżowe drużyny pożarnicze mogą być środowiskowe oraz tworzone w szkołach i placówkach wychowawczych oraz w miejscach zamieszkania.
4. Zasady organizacji MDP określa regulamin organizacyjny MDP zatwierdzony przez Zarząd Główny Związku.
§ 16
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna współdziałająca w rozwoju OSP, wspomagająca finansowo lub w inny sposób jej działalność. Członek wspierający – osoba fizyczna w przypadku osoby prawnej jej przedstawiciel ma prawo
1. uczestniczyć w walnym zebraniu członków OSP i być wybranym do władz OSP
2. korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP.
§ 17
Członkiem honorowym może zostać członek OSP szczególnie zasłużona dla ochrony przeciwpożarowej. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie. Członkowie honorowi nie opłacają składek członkowskich.
§ 18
Członkowie czynni i honorowi mają prawo:
1. wybierać i być wybierani do władz OSP
2. uczestniczyć w walnym zebraniu, z prawem głosu,
3. wysuwania postulatów i wniosków wobec władz OSP
4. korzystania z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP
5. używać munduru i odznak.
§ 19
Do obowiązków członka czynnego należy:
1. aktywnie uczestniczyć w działalności OSP
2. przestrzegać postanowień niniejszego statutu jak też regulaminów i uchwał władz OSP
3. podnosić poziom wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowym
4. dbać o mienie OSP
5. regularnie opłacać składki członkowskie.
§ 20
Zarząd OSP spośród członków czynnych tworzy jednostkę operacyjno-techniczną.
§ 21
Członkostwo ustaje na skutek:
1. dobrowolnego wystąpienia z OSP
2.wykluczenia przez władze OSP z powodu prowadzenia działalności sprzecznej z postanowieniami niniejszego statutu
3. skreślenia z powodu nie usprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich za okres przekraczający 1 rok
4. likwidacji OSP
5. śmierci
6. likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym.
§ 22
Wykluczenie następuje na podstawie uchwały zarządu OSP. Od uchwały przysługuje prawo wniesienia odwołania do walnego zebrania w terminie 14 dni od dnia powiadomienia o wykluczeniu. Do czasu rozpatrzenia odwołania osoba ta nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych § 18 i 19 niniejszego statutu
§ 23
W przypadkach szczególnych wykluczenie może nastąpić na mocy uchwały zarządu OSP zatwierdzonej przez walne zebranie.
§ 24
Osoba skreślona z listy członków zobowiązana jest zwrócić powierzone jej przedmioty i umundurowanie będące w dyspozycji OSP.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA OSP
§ 25
Władzami OSP są:
1. walne zebranie
2. zarząd
3. komisja rewizyjna
A. WALNE ZEBRANIE
§ 26
Walne zebranie jest najwyższą władzą OSP. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne. Walne zebranie wybiera spośród siebie od 5-9 członków zarządu, 3 członków komisji rewizyjnej oraz delegatów na zjazd gminny. W składzie większość muszą stanowić osoby, o pełnej zdolności do czynności prawnych.
§ 27
Do kompetencji walnego zebrana należy:
1. podejmowaniu uchwał o zmianach i rozwiązaniu OSP
2. rozpatrywaniu i zatwierdzanie sprawozdania zarządu i komisji rewizyjnej z ich działalności
3. uchwalenie rocznego planu działalności i budżetu OSP,
4. ustalenie wysokości składki członkowskiej oraz podejmowaniu decyzji o jej zmianie
5. podejmowanie uchwał w sprawie o udzielenie absolutorium dla ustępującego Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej
6. rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP
7. podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku OSP RP
8. podejmowanie uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz ich obciążeniu, a także o nabyciu i zbyciu środków trwałych
9. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zapisów i darowizn
10. wybieranie i delegowanie członka OSP w skład władz Związku OSP RP.
§ 28
Przebieg walnego zebrania oraz podjęte na nim uchwały wpisuje się do księgi protokołów.
§ 29
Zwyczajne walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze zwoływane jest raz na 5 lat, a
sprawozdawcze raz na rok.
§ 30
Zwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd, który zawiadamia członków o terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania.
§ 31
Nadzwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd OSP:
1. z własnej inicjatywy
2. na żądanie komisji rewizyjnej OSP
3. na żądanie 1/2 liczby członków OSP
4. na żądanie Związku OSP.
§ 32
Nadzwyczajne walne zebranie OSP zwoływane jest przez zarząd w terminie 21 dni od dnia podjęcia uchwały lub otrzymania żądania.
§ 33
Do ważności uchwał walnego zebrania konieczna jest obecność co najmniej połowy członków czynnych. Uchwały walnego zebrania zapadają zwykłą większością głosów. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania. Uchwały w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości, zmiany statutu i rozwiązania OSP są podejmowane większością 2/3 ogólnej liczby głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków.
§ 34
W razie nie odbycia się walnego zebrania w pierwszym terminie z powodu braku wymaganej liczby członków, zarząd jest zobowiązany przed upływem 14 dni zwołać ponownie walne zebranie według tego samego porządku obrad. Walne zebrania zwołane w drugim terminie podejmuje uchwały bez względu na liczbę obecnych, z wyjątkiem uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości, rozwiązania OSP i zmian w statucie.
§ 35
Wybory do władz OSP odbywają się w drodze głosowania jawnego.
B. ZARZĄD
§ 36
Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, naczelnika straży, dwóch wiceprezesów, sekretarza i skarbnika, a także może wybrać gospodarza i kronikarza i zastępcę naczelnika straży. Naczelnik straży, pełni funkcję wiceprezesa. Zarząd może dokooptować do swego składu nowych członków na miejsce ustępujących w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu zarządu.
§ 37
Do zadań zarządu należy:
1. reprezentowanie interesów OSP
2. realizowanie uchwał i wytycznych walnego zebrania
3. zwoływanie walnego zebrania
4. niezwłoczne zawiadamianie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o zmianie w statucie
5. informowanie sądu rejestrowego i organu nadzorującego o swoim składzie, o miejscu zamieszkania członków, a także o adresie siedziby OSP najpóźniej w ciągu miesiąca od momentu wyboru lub wprowadzenia zmian
6. udzielenie wyjaśnień organowi nadzorującemu oraz udostępnianie do przejrzenia w lokalu OSP dokumentów związanych z jej działalnością
7. opracowanie projektów rocznego planu działalności i budżetu OSP oraz składanie sprawozdań z ich wykonania walnemu zebraniu
8. zaciąganie w imieniu OSP zobowiązań finansowych
9. przyjmowanie i skreślanie z listy członków OSP
10. przyznawanie wyróżniającym się członkom dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak
11. organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów kulturalno-oświatowych i sportowych,
12. dokonywanie ocen realizacji przez członków OSP powierzonych im zadań
13. rozstrzyganie sporów między członkami, wynikających z ich przynależności do OSP
14.wykonywanie innych zadań wynikających z postanowień statutu, a nie przypisanych kompetencjom walnego zebrania.
§ 38
Prezes zarządu reprezentuje OSP na zewnątrz i kieruje całokształtem prac zarządu.
§ 39
Posiedzenie zarządu odbywają się według potrzeb co najmniej jednak raz w kwartale i są zwoływane przez Prezesa. Na posiedzenia zarządu należy zapraszać przewodniczącego komisji rewizyjnej OSP.
§ 40
Do ważności uchwał wymagana jest obecność co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków zarządu. Uchwały zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego obrad.
§ 41
Umowy, akty oraz pełnomocnictwa i dokumenty finansowe podpisują w imieniu OSP prezes lub wiceprezes i skarbnik.
§ 42
Naczelnik straży kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń. Do naczelnika straży należy:
1. wnioskowanie do zarządu OSP o wyznaczanie członków OSP do wykonywania zadań operacyjno-technicznych
2. organizowanie i prowadzenie szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych
3. czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,
4. kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą
5.kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych
6. dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji
7. opracowanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony przeciwpożarowej miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
§ 43
Za wzorowe wykonywanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:
1. pochwałę ustaną
2. pochwałę w rozkazie naczelnika straży
3. wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody
4. sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 44
Za niewłaściwe wykonywanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
1. upomnienie ustne
2. nagana w rozkazie naczelnika straży
3. wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
C. KOMISJA REWIZYJNA
§ 45
Komisja rewizyjna jest organem kontrolnym OSP i do jej zadań należy:
1. przeprowadzenie co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności statutowej OSP ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej i opłacania składek członkowskich
2. składanie na walnym zebraniu sprawozdań z przeprowadzonych kontroli wraz z oceną działalności OSP
3. przedstawienie zarządowi uwag i wniosków dotyczących jego działalności
4. wnioskowanie o udzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi.
§ 46
Komisja rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego.
§ 47
Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym.
§ 48
Komisja rewizyjna może dokonać zmian w swoim składzie w liczbie nie przekraczającej 1/3 ustalonego składu. Zmiany te muszą być zatwierdzone na najbliższym walnym zebraniu.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FUNDUSZE OSP
§ 49
Majątek i fundusze OSP powstają z:
1. składek członkowskich
2. dotacji, darowizn, spadków i zapisów
3. dochodów z majątku i imprez
4. ofiarności publicznej
§ 50
OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie będą przeznaczone do podziału między członków OSP.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANY STATUTOWE I ROZWIĄZANIE OSP
§ 51
Zmianę statutu i rozwiązanie OSP uchwala walne zebranie OSP większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
§ 52
Wniosek o rozwiązanie OSP względnie zmianę statutu może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków.
§ 53
Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zebrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 30 dni przed terminem zebrania.
§ 54
W razie rozwiązania OSP walne zebranie wyznacza komisję likwidacyjną w składzie 3 osób. W przypadku niemożności zwołania walnego zebrania komisję likwidacyjną ustala organ rejestrowy.
§ 55
Pozostały po rozwiązaniu majątek, stanowiący własność OSP przechodzi na własność Związku OSP RP. Natomiast sprzęt i urządzenia przeciwpożarowe będące własnością komunalną przechodzą do dyspozycji samorządu terytorialnego.